10 تکنیک حرفه ای و پیشرفته سئو

ضربان قلب موتور جستجو در سالهای گذشته تغییر چندانی نداشته است و شما هنوز به این موارد نیاز دارید:

  • ساختن محتوای با ارزش
  • ایجاد لینک هایی با کیفیت بالا
  • اولویت بندی کلمات کلیدی بر اساس جستجوی معنایی

ولی به هر حال بعضی چیز ها تغییر کرده است؛ از معرفی اولین تلفن های هوشمند گرفته تا اولین رتبه بندی گوگل و معیار های آن برای  سرعت صفحه، همگی زمینه ساز به وجود آمدن آینده ای بزرگ و هیجان انگیز شدند.

در این مقاله 10 تکنیک حرفه ای سئو را خواهید دید که به شما کمک می کنند با وجود تغییر در الگوریتم گوگل، باز هم جزو برترین های این موتور جستجو باشید.

1- اولویت ایندکس کردن محتوای خود را بر روی الگوریتم موبایل قرار دهید.

امیدوارم از زمانی که الگوریتم رتبه بندی گوگل از حالت دسکتاپ به موبایل فرندلی (mobile Friendly) مهاجرت کرد، شما نیز همین کار را کرده باشید و همچنین امیدوارم شما نیز از برخی سوء تفاهمات درباره راه اندازی شاخص موبایل و همچنین چگونگی رتبه بندی آن فرار کرده باشید.

اجازه بدهید این ذهنیت را یکبار برای همیشه پاک کنیم؛ شما اصلا نیازی به یک وب سایت بی عیب و نقص، مختص موبایل ندارید و این برای الگوریتم mobile-first index اهمیت زیادی ندارد و مهمترین نکته این است که شما به هیچ عنوان نباید سئو دسکتاپ را به این دلیل که الگوریتم mobile-first-index آمده رها کنید!!!

در زیر مواردی که باید در زمان اعمال تغییرات به خاطر داشته باشید را آورده ایم:

  • Mobile first indexاین بدین معنی است اگر شما هم نسخه موبایل و هم دسکتاپ داشته باشید و صفحات خود را با الگوریتم موبایل ایندکس کرده باشید، اولویت نمایش آن (حتی بر روی دسکتاپ) در قالب موبایل است و اگر تا به حال این اتفاق برای شما نیفتاده است به زودی گریزی از آن نخواهید داشت.
  • دیگر زمان مناسبی برای سایت های ریسپانسیو نیست! اگر میبینید بیشتر مخاطبان شما از طریق موبایل با شما در ارتباط هستند پس بهتر است شما نیز مهاجرت کنید.
  • از صفحات سرزده مانند popup و نظایر آن به هیچ عنوان استفاده نکنید. (فقط استفاده نکنید) و اگر تا حالا با جریمه گوگل در این باره مواجه نشدید، به زودی منتظر آن باشید.
  • محتوای مختص موبایل تولید کنید(بدون آسیب زدن به محتوا). بسیاری از مطالبی که برای نسخه دسکتاپ ایجاد می شوند به صورت افتضاحی در موبایل به نمایش داده می شوند، به همین دلیل محتواهایی که برای موبایل طراحی می شوند می توانند به رتبه سایت شما کمک بسیار زیادی کنند (سایت های که برای موبایل طراحی می شوند درست است که بسیار زیباتر می شوند ولی کمک زیادی به رتبه بندی نمی کنند.
  • یک سایت ریسپانسیو ایجاد کنید. اگر بیشتر مشتریان شما از موبایل استفاده نمی کنند و زمان کوچ به موبایل برای شما هنوز نرسیده است، حتما از یک سایت ریسپانسیو استفاده کنید.
  • از روش های امن استفاده کنید. استفاده از منو های آکاردئونی و یا همبرگری، مستند سازی شما را مختل نمی کند بلکه تجربه کاربری را (مخصوصا در تلفن همراه) افزایش خواهد داد.

بخاطر داشته باشید که کاهش موانع ارتباطی با سایت شما برای googlebot بسیار با اهمیت است.

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در نظر داشته باشید، بررسی سایت است که هیچ لینک شکسته و خطای 404 ای وجود نداشته باشد.

برای تهیه نسخه موبایل سایت وردپرسیتان می توانید از افزونه WP AMP استفاده نمایید.

2- بهینه سازی سرعت سایت

سال 2018 سالی بود که الگوریتم موبایل تاثیر بسیار زیادی را بر روی رتبه بندی ها در گوگل داشت ولی واقعا چطوری این اتفاقات بر روی سئو سایت تاثیر گذار خواهند بود؟

برای شناسایی این مساله تیم ما قبل و بعد از ارتقای سرعت صفحات اصلی متوجه مواردی شد که واقعا در رتبه بندی گوگل تاثیر گذار است.

یکی از این موارد این است که فهمیدیم افزایش سرعت تاثیری در رتبه بندی ندارد ولی بهینه سازی آن تاثیر مهمی دارد.

شما می توانید بهینه سازی و افزایش سرعت سایت خودتان را از طربق ابزار PageSpeed Insights بررسی کنید. این ابزار سایت شما را از دو طریق مورد بررسی قرار می دهد:

  • بهینه سازی کیفیت (داده های آزمایشی ای که توسط ابزار Lighthouse از سایت ارائه می شود)
  • زمان واقعی حضور کاربران در سایت شما (که مشتق شده از معیار های زمان واقعی حضور کاربر در سایت شما بر اساس گزارش های CrUX است)

تست سرعت سایت

ما مطمئن هستیم که گوگل تمامی المان ها را بررسی خواهد کرد و تغییرات بسیار زیادی نیز خواهیم داشت، بنابراین دقت کنید سایت شما به دقت بهینه شده باشد و دو کار زیر را حتما انجام دهید.

  • بررسی فنی سایت و رفع مشکلات احتمالی
  • توصیه های گوگل را اجرا کنید و برای اطلاع از انها می توایند از ابزار Page Speed Insights استفاده کنید.

تست سایت با google speed

  مقاله پیشنهادی: چگونه سرعت وب سایتم را افزایش دهم ؟ همراه با فیلم آموزشی و اینفوگرافیک 🙂

 

3- دریافت فضای بیشتر در SERP گوگل

صفحه اصلی گوگل طی سالهای گذشته تغییرات بسیاری داشته است و به همین دلیل هیج کس نمی داند چه چیز هایی بر روی SERP اثرگذار خواهد بود؛ آیا کالاهای محلی بیشتر ارزشمند خواهند شد، تبلیغات، پانل های اطلاعاتی، بسته های پاسخی یا چی؟!؟!؟

تنها چیزی که می توان از آن مطمئن بود این است که جستجوهای ارگانیک گوگل دائما در حال تغییر است برای مثال Hotel Pack کاملا تغییر کرده است و در سیستم فیلترینگ آن بجای سه نتیجه، چهار نتیجه را برمیگرداند.

استفاده از اسکیما برای دریافت فضای بیشتر در Serp

سوال اینجاست که در این چشم انداز پر فراز و نشیب جستجوهای گوگل شما چطور می توانید جایگاهی امن داشته باشید؟ این دقیقا همان جایی است که باید شروع کنید:

جایگاه ویژه

برخی از کلمات هستند که بسیار برجسته شده اند و متاسفانه ارزش خود را از دست داده اند و جایگاه های بسیاری نیز وجود دارند که دسترسی به آنها نیازمند صرف زمان بسیار زیاد برای آن است.

پس چگونه به جایگاه ویژه دسترسی پیدا کنیم؟

رتبه بندی ها بر اساس کلمات کلیدی ای است که ما بر اساس آن سوالات، به محتوای شما دسترسی پیدا می کنیم و این محتوا ها باید در جداول، قالب بندی ها، نمودار ها و غیره قالب بندی شده باشد.

این قالب بندی ها بسته به مقاله و نوع مارکتینگ شما متفاوت بوده و دارای تکنیک های قالب بندی متفاوتی است.

به سوالات پرسش و پاسخ در حد 40 تا 60 کلمه پاسخ بدهید.

این یک راهکار اصلی برای رسیدن به بالاترین جایگاه گوگل نیست ولی دقت داشته باشیدکه بیشتر سوالات و کلماتی که شما در مقاله خود قرار نداده اید، در این پرسش و پاسخ ها قرار دارد و این امر باعث ارزشمند شدن مقاله شما می شود.

 از اسکیما ها استفاده کنید

درست است که اسکیما کلمات کلیدی مفیدی برای شما به حساب نمی آیند ولی همین اسکیماها می توانند جایگاه خوبی را برای شما در  SERP کسب کنند.

شما می توانید برای آزمایش درستی این حرف؛ اسکیما های خود را به درستی تعیین کنید و نتایج آن را در موتور جستجوی گوگل تماشا کنید و بررسی کنید کدام یک از این دوحالت در نتایج SERP گوگل جایگاه بهتری خواهند داشت.

  • اسکیما را یاد بگیرید
  • تمامی فضاهای متن خود را بررسی کنید تا ببیدنید از چه قسمت هایی می توانید بیشترین استفاده را ببرید.
  • (مهمترین بخش) فضاهای خالی و بلا استفاده را گیدا کرده و آنها را پر کنید

4- فیلم را به عنوان پادشاه محتوایی جدید در نظر بگیرید

گویندگان رادیو یکی از قربانیان صنعت فیلم هستند و با رشد محتواهای فیلمی، قربانی بعدی آن نوشته ها هستند.

این شوخی بود ولی نوشتن متون کامل و ارزشمند را متوقف نکنید؛ ولی با این حال ما در سال 2018 یاد گرفتیم که:

  • مردم به صورت روزانه حدود 1 میلیارد ساعت ویدئو را در یوتیوب تماشا می کنند.
  • یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان بعد از گوگل به حساب می آید.
  • تماشای ویدئو مانند خواندن حوصله سربر نیست و به همین دلیل میانگین تماشای هر فرد در یوتیوب حدود 40 دقیقه در روز است.
  • ویدئو ها فضای زیادی از SERP گوگل را به خود اختصاص داده اند.
  • بعلاوه طبق مطالعاتی که STAT انجام داده است، میزان سهم ویدئو ها در جستجو های گوگل نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

هرگز فراموش نکنید که ویدئو ها یکی از مهمترین منابع برای تقویت شما در نتایج SERP و همچنین همکاری ها به شمار می رود.

افزایش استفاده روزافزون از ویدئو

در اینجا برخی از بهینه سازی هایی که در ویدئو هاتان باید داشته باشید را نام خواهیم برد

  • یک ویدئو کوتاه از نام تجاری و دموی محصولاتتان ایجاد کنید.
  • یک ویدئوی آموزشی جهت آموزش نحوه استفاده از محصولاتان تولید کنید.
  • مصاحبه و وبینار های زنده ایجاد کنید.
  • متادیتا ها را با محتوایی کوتاه و مفید به ویدئو اضافه کنید تا موتور جستجو متوجه موضوع ویدئو شود.
  • کلمات کلیدی مرتبط و دقیق انتخاب کنید. (این گزینه برای یوتوب بسیار مهم است)
  • ویدئویی را بدون دسته بندی کلمات کلیدی انتشار ندهید.
  • فیلم های خود را در پلتفرم های محبوب مانند: YouTube, Wistia, Facebook, Vimeo, Instagram, Aparat انتشار دهید.
  • نقشه سایت ویدئو را به موتور جستجو ارسال کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که تقاضا ها برای ویدئو در یوتوب سالانه 70 درصد افزایش داشته است.

5- لیست کسب و کار من در Google Business را به روز نگه دارید

گوگل به صورت دیوانه وار در حال به روز کردن و اضافه کردن اطلاعات Google My Business) GMB) است بطوریکه طبق نظر سنجی ای که سایت MOZ انجام داده است، سیگنال های GMB به شدت بر روی فاکتور های امتیاز دهی محلی تاثیر گذاشته اند.

المان هایی مانند پست های گوگل، پرسش و پاسخ های گوگل و تصاویر به شدت بر روی امتیاز دهی محلی GMB وابسته است، با این وجود برخی از شرکت ها شروع به بهینه سازی آن کرده اند تا خود را بالاتر از سایر رقبای خود قرار دهند.

در اینجا چندین نکته و ترفند برای شما درنظر گرفته ایم:

  • مطمئن هستم که شما در فیس بوک و تویتر پست ها و مقالات خود را منتشر می کنید؛ همین کار رو توی گوگل پست انجام بدید و مطمئن شوید از کلمات جذاب برای جذب مشتری استفاده کنید.
  • پرسش پاسخ های خود را در پرسش پاسخ های گوگل اضافه کنید؛ با این کار، محتوای برند شما شناخته شده و کسب و کار شما را مشخص می کند.
  • تصاویر موجود در GMB خود را به طور منظم آپلود یا به روز رسانی کنید و این نکته را هم درنظر داشته باشید که الان می توان ویدئو ها را هم اضافه کرد.
  • تمام دسته بندی های مرتبط با شغل خود را به روز کنید.
  • اگر مدت زیادی است که به پروفایل خود سر نزده اید، حتما این کار را بکنید و قسمت های خالی آن را پر کنید.
  • بررسی های مداوم سایت یکی از عوامل شهرت و اعتبار سایت است و در آینده نیز این روال ادامه خواهد داشت.
  • از مشتری بخواهید درباره محصولی که ارایه می دهید نظر خود را ثبت کند.

نکته: با توجه به اینکه ایران برای استفاده از سرویس Google My Business تحریم است می توانیم همین موارد را در مپ گوگل انجام دهید.

6- برند سازی خود را با لینک های غیر مرتبط با کسب و کار خودتان انجام دهید

با توجه به مواردی که گوگل ارائه می دهد یکی از مواردی که در رتبه بندی سایت بسیار اهمیت دارد، شهرت برند شماست؛ پس اگر این درست باشد، لینک ها هنوز هم برای گوگل با اهمیت هستند.

شما می توانید با یکسری کارها اعتبار نام تجاری خود را ایجاد کنید:

  • در هر زمانی که امکانش را داشتید نام تجاری خود را بنویسید. (بویژه اگر مشتریان سوالی داشتند می توانید نام تجاری و محصولات خود را نیز معرفی کنید)
  • زمانی که مستقیما کاربراانتان از نام تجاری شما سوال می کنند به آنها پاسخ دهید.
  • زمانی که در شبکه های اجتماعی سوالی درباره برند شما می شود پاسخ دهید مخصوصا اگر شکایت و یا تقدیر باشد.
  • یک راهی برای معرفی خود توسط رقبا پیدا کنید و با مهندسی معکوس از تاکتیک های شهرت سازی آنها برای خود استفاده کنید.

7- یادبگیرید چگونه از گوگل کنسول جدید استفاده کنید

گوگل سرچ کنسول یکی از مهمترین ابزار های سئو به شمار می آید و تعداد بسیار زیادی گزارش مفید را در اختیار شما قرار می دهد. اگر شما از یک ابزار دیگر استفاده  می کنید به شما پیشنهاد می کنم تا یک نگاهی هم به این ابزار بیندازید.

در اینجا به برخی از مهمترین ویژگی های آن اشاره می کنیم:

  • می توانید لینک های مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنسول به صورت real time آدرس های url خود را تست و بررسی کنید تا از هرگونه مشکل در تشخیص آن توسط گوگل جلوگیری کنید.
  • گزارش شاخص ها در این ابزار، آدرس URL شما را به چهار دسته آدرس های دارای خطا، آدرس های دارای اخطار، ادرس های حذف شده و آدرس های معتبر دسته بندی شده اند و دلیل اینکه چرا در این دسته ها قرار دارند و راهکار های حل مشکلات نیز به شما ارایه می شود.
  • گزارش بیشترین و کمترینی که تا الان از آن استفاده می کردید را به جای محدوده 3 ماهه، در محدوده 16 ماهه به شما ارائه می دهد.
  • به کاربران اجازه می دهد تا اطلاعات سایت را با دیگران به اشتراک بگذارند و اگر دسترسی ندارند برای آنها سطح دسترسی ایجاد کند.
  • فیلتر های این نرم افزار بسیار پیچیده شده اند و برای درک راحت تر می توانید آن را مانند فیلتر های اکسل در نظر بگیرید.

8- اضافه کردن محصولات خود در  سایت های فروشگاهی بزرگ (بخصوص شما که دارای کسب و کار B2C هستید)

آیا میدانستید 56 درصد خرید هایی که در آمازون انجام می شود، مشتریانی هستند که برای اولین بار در حال خرید از آن هستند؟

آمازون را می توان گوگل تجارت الکترونیک نامید؛ پس اگر شما چیزی میفروشید ولی هنوز در آمازون نیستید، 56 درصد از مشتریانی که از گوگل وارد آن می شوند را از دست داده اید.

جالب است بدانید جدایی ورودی هایی که آمازون از گوگل دارد، خود نیز موتور جستجو مستقل خود به نام A9 را دارد و می خواهیم در اینجا به طور خلاصه موتور جستجوی گوگل را با موتور جستجوی آمازون بررسی کنیم:

موتور جستجوی آمازون موتور جستجوی گوگل
به منظور خرید بیشتر طراحی شده است (سعی می کند محصول بیشتری را خریداری کند) با هدف تحقیق بیشتر ایجاد شده است (تا به سوالات کاربران پاسخ دهد)
ارتباطات را از طریق رفتار در زمان خرید بررسی می کند (تبدیل پس از جستجو) ارتباطات را به صورت تعاملی تعریف می کند (CTR ، نرخ بازدید، زمان توقف و غیره)

برای بهینه سازی الگوریتم های آمازون این نکات را به خاطر داشته باشید:

  • برای اینکه بتوانید مخاطبان بیشتری را برای خود جذب کنید باید از تبلیغات پولی استفاده کنید.
  • محتوا را کاملا برای خریدار طراحی کنید (از تصاویر، توضیحات منحصر به فرد، مرور، تبلیغ و غیره استفاده کنید).

نکته: شما می توانید محصولات خود را در فروشگاه بزرگ اینترنتی دیجی کالا به فروش برسانید.

9- استفاده از لینک سازی خلاقانه

ساختمان لینک هنوز هم زندست و دارد دست و پا میزند.

ممکن است استفاده از لینک های مخرب و اسپم به صورت یک شبه روزهای تاریکی را برای شما به ارمغان بیاورد ولی استفاده از لینک های سالم و مفید هنوز هم به کسب و کار شما می تواند کمک بسیار ارزشمندی کند و گفته می شود ساخت لینک هایی که به صورت خلاقانه ایجاد شده باشند می توانند مسیر پیشرفت شما را سرعت بخشند.

یکی از روش های لینک سازی استفاده از سایت هایی است که محتوای خود را بدون ذکر منبع انتشار می دهند.

برای مثال اگر محتواهای مفیدی مانند اینفوگرافیک طراحی کرده اید، به سرچ تصاویر گوگل یه سری بزنید؛ اینطوری میتوانید به سایت های بیشماری که از تصاویر شما استفاده کرده اند دسترسی پیدا کنید و بعد از تماس، از آنها بخواهید تا سایت شما رو به عنوان منبع معرفی کنند.

همچنین شما می توانید لینک های خود را در سخنرانی ها و یا انتشار آن در شبکه های اجتماعی و یا هر پلتفرمی که مایل هستید انتقال دهید.

شما می توانید از (البته امیدوام) لینک های خود پس از انتشار توسط وبلاگ نویس های دیگر مجددا لینک به دست آورید؛ چرا که شیوه نگارشی هر کسی منحصر به فرد است و گوگل آنرا متوجه خواهد شد.

10- اهرم گزارش CrUX گوگل

نرخ سوئیچ واقعی کاربر یا همان Real User Measurements که با (RUMs) معرفی می شود یکی از مهمترین تغییراتی است که در سال 2018 آن را مشاهده کردیم ولی نقش زیادی در نتایج SERP بازی نمی کند و این نشان دهنده این است که گوگل به شدت در حال یادگیری داده های زمینه به‌جای داده های آزمایشگاهی است.

چه چیز این می تواند برای متخصصان سئو چالش برانگیز باشد؟ اگر ما شاهد تغییر RUMs باشیم تقریبا غیرممکن است از تست های محلی برای کشف این داده ها استفاده کنیم و این یک رقابت یا challeng برای بهینه سازی آن است.

خبر خوب این است که خوشبختانه گزارش های CrUX در دسترس است و می توانید از گزارش هایی نظیر نوع دستگاه و اتصال آن، زمان لود صفحه مورد نظر و سایر گزارش ها نظیر اینها استفاده کنید.

همه شما نیازمند یک پروژه در پلتفرم Google cloud هستید تا بتوانید به صفحه پروژه عمومی CrUX دسترسی داشته باشید و با دانشی اولیه از SQL می توانید داده های اولیه جمع اوری شده توسط گوگل برای سایتتان و استراتژی های خود را بر اساس این اطلاعات دریافت کنید.

حرف آخر

ما بی‌صبرانه منتظر سال آینده هستیم و بر این باوریم که در این سال انتشار محتوای ویدئویی بسیار تاثیر گذار خواهد بود و شاهد افزایش محتوای شنبداری بی‌سابقه ای خواهیم بود.

اما این نکته را فراموش نکنید که هر اتفاقی هم که در آینده بیفتد، باز هم روش های اصولی و بنیادین سئو را نادیده نگیرید و بررسی سایت های بزرگ را فراموش نکنید؛ از کجا معلوم که استراتژی هایی که شما برای سال آینده خواهید چید جزو تنظیمات روند بهبود الگوریتم های 2020 نباشد.

 

ترجمه شده از وبسایت محبوب SEJ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید