DNS پویا یا DDNS چیست و چه کاربردی دارد؟

 پویا یا DDNS چیست؟ شاید در هنگام راه ‌اندازی وب سایت خود با این سؤال مواجه شده‌اید. در نگاه اول ممکن است این کلمات عجیب و یا شاید ترسناک هم به نظر برسند اما در حقیقت اینگونه نیست. پروتکل DNS در واقع یکی از پروتکل‌های اینترنت است که بر اساس آن نام‌ها به آدرس IP و برعکس تبدیل می‌شوند تا بتوان به راحتی هر سایتی را پیدا کرد.

 DNS چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه به پرسش DNS پویا یا DDNS چیست جواب بدهیم بهتر است کمی در خصوص DNS اطلاعات کسب کنیم. در دنیای اینترنت برای اینکه شما به سایتی وارد شوید باید آدرس آن را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کنید. حتی می‌توانید بر اساس کلمه‌ای کلیدی در اینترنت جست و جو کرده و به سایت‌های مد نظر خود برسید. در دنیای اینترنت هر سایتی آدرس منحصر به فرد خود را دارد و هیچ سایتی آدرسی دقیقاً مشابه سایت دیگر ندارد.

DNS پویا یا DDNS چیست و چه کاربردی دارد؟

وظیفه DNS در این سایت‌ها چیست؟

DNS یک وظیفه مهم را در اینترنت بر عهده دارد. آدرس اصلی سایت‌ها در دنیای اینترنت نام‌ها نیستند، بلکه در اینترنت عددهایی به نام IP وجود دارند که به عنوان آدرس سایت ها شناخته می شوند. وظیفه DNS این است که IP های قرارگرفته روی سایت‌ها را به نام سایت برای کاربر ترجمه کرده و همچنین نام‌هایی که کاربران برای سایت‌ها در مرورگر وارد می‌کنند را به یک IP منحصر به فرد برای مرورگر ترجمه کند.

در دنیای اینترنت IP مانند شماره تلفن‌های خانگی است. شما نمی‌توانید برای هر فردی که می‌بینید و می شناسید یک شماره تلفن حفظ کنید، اما می‌توانید با مرکز 118 تماس گرفته و با دادن نام اشخاص، شماره تلفن آن‌ها را به دست بیاورید. در اینترنت هم DNS همین وظیفه مراکز 118 را بر عهده دارد. این سرویس با گرفتن نام سایت‌ها از کاربران، آدرس IP آن‌ها را برای سیستم شما ارسال می‌کند تا مرورگر شما با این آدرس IP به سایت مد نظر برسد.

در دنیای اینترنت دو نوع IP وجود دارد:

  1. آدرس IP استاتیک: این آدرس IP منحصر به فرد و ثابت است و فقط به یک سایت یا دستگاه اختصاص می‌یابد و هیچ وقت تغییر نمی‌کند.
  2. آدرس IP پویا یا داینامیک: آدرس‌هایی هستند که به شکل دوره‌ای تغییر می‌کنند. به این شکل که با هر بار اتصال یک دستگاه به اینترنت یک IP را دریافت می‌کند و به محض قطع شدن این آدرس آزاد شده و دستگاه دیگری می‌تواند آن را اختیار کند.

DNS پویا یا DDNS چیست و چه کاربردی دارد؟

در نتیجه DNS باعث شده که دیگر نیازی به حفظ کردن آدرس‌های IP نداشته باشیم فقط نام‌ سایت ها را حفظ کنیم. این نام به یک آدرس IP متصل می‌شود و فرآیندهای خاصی برای تبدیل نام به IP در سرورها رخ می دهد، از اینجا به بعد این وظیفه سرویس DNS است که آدرس IP را خوانده و آن را شناسایی کند.

آدرس‌های IP در سیستم‌ها و سرورها با استفاده از یک پروتکل به نام DHCP پیکربندی می‌شوند. در نتیجه این پروتکل به سیستم‌ها و وب سایت‌ها این اجازه را می‌دهد که آدرس‌های IP دریافت شده را برای مدتی تمدید کنند. همچنین این سرویس مشخص می‌کند که به محض آزاد شدن این IP ها، چه اتفاقی برای آدرس‌ سایت ها رخ دهد. در خصوص این دو نوع پروتکل تا همین مقدار بدانید کفایت می‌کند. البته هرکدام از آن‌ها چندین کتاب، مقاله، توضیحات و دستورالعمل‌های تخصصی دارند که نیازی به ارائه آن‌ها در این مقاله نیست.

DNS پویا یا DDNS چیست؟

حال که با DNS ها آشنا شده‌اید می‌توانیم جواب پرسش DNS پویا یا DDNS چیست را ارائه بدهیم. در خصوص این که بدانیم DNS پویا یا DDNS چیست باید به این نکته توجه کنیم که شما به عنوان یک کاربر اینترنت دارای یک IP آدرس هستید. با این حال این آدرس شما با هر بار قطع و وصل شدن به اینترنت تغییر می‌کند و در واقع آدرس IP شما از نوع پویا است. سایت شما هم ممکن است دارای یک آدرس IP پویا باشد؛ یعنی ممکن است در فواصل زمانی خاص آدرس IP آن تغییر کند.

DNS پویا یا DDNS چیست و چه کاربردی دارد؟

با توجه به موضوع تغییر آدرس IP سایت ها، وظیفه DNS پویا یا DDNS چیست؟

وظیفه DDNS یا همان DNS پویا این است که رکوردهای اطلاعاتی شما را در هر دوره بروز رسانی کند. حال اگر شما یک وب سایت را ایجاد کنید که DDNS را داشته باشد، آدرس‌های IP پویا (آدرس‌هایی که ممکن است به صورت دوره‌ای تغییر کنند) به یک دامنه (آدرس وب سایت) اختصاص پیدا می‌کنند. در نتیجه با هر بار تغییر IP دیگر نیازی نیست که آدرس سایت تغییر کند. این سرویس خودکار آدرس سایت را با آدرس IP جدید هماهنگ و ست می‌کند.

حال دیگر می‌توان جواب سؤال DNS پویا یا DDNS چیست را به راحتی پیدا کرد. با استفاده از این سرویس آدرس سایت شما با IP های پویای سرویس دهنده شما ست شده و مشکلی در آدرس یابی سایت شما در اینترنت به وجود نخواهد آمد. این سرویس به صورت خودکار توسط سرویس دهنده سایت شما ارائه می‌شود و شما نیاز نیست که کاری را انجام دهید.

DNS پویا یا DDNS چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای DNS پویا یا DDNS چیست؟

حال که به سؤال DNS پویا یا DDNS چیست جواب داده ایم، می‌رسیم به سؤال مزایای DNS پویا یا DDNS چیست، DNS پویا مزایای زیادی دارد. این مزایا عبارت‌اند از:

  • قابلیت در دسترس بودن: با استفاده از این سرویس می‌توانید به راحتی به وب‌سایت خود دسترسی پیدا کنید. شما دیگر نیازی به حفظ کردن آدرس‌های IP نخواهید داشت.
  • اقتصادی بودن: در صورت استفاده از DDNS دیگر نیازی به خرید تجهیزات و یا اجاره سخت‌افزارهای گران قیمت برای راه‌اندازی وب سایت خود ندارید. با وجود DDNS تنظیمات و پیکربندی‌ها به صورت خودکار انجام شده و نیازی به تغییر آدرس‌ها به صورت دستی ندارید.
  • کاربردی‌تر بودن: که هر بار که آدرس IP شما تغییر کند نیازی نیست که سوابق و حافظه DNS خود را پاک کنید. سرویس DDNS این کار را به صورت خودکار برای شما انجام خواهد داد.
  • امنیت بالاتر: در این حالت IP ها به صورت پویا به آدرس وب سایت‌ها اختصاص پیدا می‌کند و هکرها نمی‌توانند به راحتی با دانستن آدرس IP یک سایت حملات مختلف را روی آن انجام دهند، چرا که آدرس IP ها به صورت دوره‌ای تغییر می‌کند.

حال که به خوبی جواب DNS پویا یا DDNS چیست را پیدا کرده‌اید باید به دنبال شرکتی و یا مجموعه ای باشید که بتواند خدمات این سرویس را به راحتی در اختیار شما قرار دهد.

 

DNS پویا یا DDNS چیست و چه کاربردی دارد؟

انجام امور وب‌سایت‌ها شامل ثبت دامنه و طراحی سایت

حال که به خوبی جواب سؤال DNS پویا یا DDNS چیست را متوجه شدید، بهتر است برای انجام خدمات سایت و خرید دامنه از یک مجموعه حرفه‌ای کمک بگیرید. شما می‌توانید از خدمات مجموعه وردپرس ست آپ با آدرس سایت www. wpsetup.ir نسبت به طراحی وب‌سایت فروشگاهی، طراحی وب‌سایت شرکتی، پشتیبانی وب سایت، خدمات شبکه و خدمات ادمین اینستاگرام استفاده کرده و کسب و کار خود را گسترش دهید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید